Wedstrijdverslag OW CUP race 1

LICENTIECURSUS / RACE 1 

Tijdens de openingsrace van het OW CUP seizoen is het team van Racing Bolt erin geslaagd om een knappe 12e plaats te behalen in het NK SportCup 600.

Het weekend begon afgelopen vrijdag 13 april met de licentiecursus. Om aan de race op zaterdag te kunnen deelnemen moest eerst nog de felbegeerde racelicentie gehaald worden. De dag begon met een kleine tegenslag, de bandenwarmer van de achterband bleek defect te zijn. Met hulp van sponsor Oosterveens Racing konden we gelukkig gebruik maken van een reserve set bandenwarmers!! Grote dank hiervoor!!

De licentiecursus stond in het teken van 5 rij sessies gecombineerd met theorieblokken en een theorie-examen. Tijdens deze rij sessies werd er aandacht besteedt aan rijlijnen , rijtechniek, maar ook je gedrag en snelheid op de baan. Gedurende de dag werden er meerdere proefstarts geoefend, en als afsluitende sessie werd een wedstrijdsimulatie gedaan.  Gedurende de hele dag waren er geen op/aanmerkingen , het theorie-examen werd gehaald en zo kon aan het eind van de dag de licentie opgehaald worden!!!

Gedurende deze dag was het ook belangrijk om de juiste afstelling te vinden. Met hulp van Zweitze Rooske (Ohlins Tynaarlo) werd er na elke sessie gekeken wat er veranderd moest worden aan de vering , om een zo goed mogelijke set up te krijgen voor de wedstrijd. Een juiste set-up is cruciaal voor zowel het rijgedrag van de motor als voor de bandenslijtage. Uiteindelijke wisten we halverwege de dag een goede basisafstelling te vinden, waarmee geracet zou gaan worden!

 

RACE :

Verwachtingen voor de eerste race waren er niet. Het was vooral zaak om gedurende de kwalificaties het tempo  langzaam op te bouwen en kleine stapjes te maken. Tijdens de licentiecursus bleek al dat de snelheid van vorig jaar direct terug was. Sterker nog, er werd tegen de verwachting in al sneller gereden. Dit gaf wel een boost , omdat er in de winter erg hard getraind is om fit aan het seizoen te beginnen.

Met in Q1 een snelste tijd van 2.01,186 en in Q2: 1.58,834 mocht er vanaf de 16e plaats gestart worden, op slechts 3,9 seconden van de nr. 1. Dit minimale verschil geeft ook direct aan hoe klein de verschillen zijn in deze klasse.

Om 15:10 uur was het dan zover. De start van mijn allereerste officiële wedstrijd. Na maandenlang wachten, trainen en voorbereiden was het dan eindelijk zover. Met behoorlijk veel zenuwen in mijn lijf verloste het geluid van de hoorn (het teken dat je nog 3 minuten hebt voordat de pitsstraat 1 minuut lang open gaat voor de opwarmronde ) mij van mijn zenuwen. Tijd om te racen!! In de opwarmronde weet ik de eerste zenuwen al aardig van me af te rijden.  Eenmaal aangekomen bij de GT bocht rijd ik langzaam voor de de hoofdtribune langs en zoek ik mijn plek op de 6e startrij. En nu de concentratie…..

Wanneer het rode startlicht gedoofd is kom ik erg goed van mijn plek en besluit ik bij het aanremmen naar de Haarbocht positie te kiezen aan de buitenkant. Deze keus pakt goed uit en ik zie dat ik direct een paar plekken win en direct al aansluiting vind bij de top 10. Wanneer we de Strubben doorkomen zie ik dat de kopgroep direct meters pakt en  een gaatje slaat. Ik weet aan te sluiten bij een groepje in de subtop van het veld. Na 2 rondes merk ik dat ik op een aantal punten op het circuit fors sneller ben dan mijn voorgangers, alleen ik kan niet de juiste momenten vinden om ze in te halen, sterker nog, ik moet een aantal keren flink bij remmen om niet met ze in botsing te komen. Door een paar van deze persoonlijke fouten weten de jongens voor mij uiteindelijk weg te rijden waardoor ik voor mijn gevoel wat in ‘niemandsland’ terecht kom. Ergens vind ik dit ook wel lekker want op deze manier kan ik mijn ritme weer gaan zoeken en mijn tempo gaan opbouwen, iets waar ik in de beginfase door al het onderlinge gedrang , de zenuwen en enkele valpartijen geen sprake van was. Uiteindelijk weet ik een erg constante wedstrijd te rijden en merk ik naarmate de wedstrijd naar het einde loopt ik veel sneller ga rijden, en snel inloop op mijn voorgangers. Ik probeer me hier niet teveel van aan te trekken en moet mezelf constant toe spreken om rustig te blijven en niet geforceerd naar mijn voorgangers te willen rijden. Wanneer ik de subtop weer nader en ik merk dat ik fysiek gezien nog over heb, zie ik ook dat er nog maar 2 rondes te rijden zijn. Ik verkies zekerheid boven forceren en rijdt de laatste ronde naar een fanatische 12e tijd, op slechts een een dikke minuut van de uiteindelijke winnaar van de wedstrijd.

Eenmaal onthaald op de paddock kan ik spreken van een geweldig debuut. Met erg snelle en constante rondetijden overtref ik al mijn persoonlijke verwachtingen. Met een snelste rondetijd van 1.57,031 kan ik enorm tevreden zijn over het weekend en met erg veel vertrouwen vooruit kijken. Ondanks het keurige resultaat zijn er ook erg veel dingen die verbeterd moeten worden. Er zit meer in, veel meer………….

Met speciale dank aan Zweitze Rooske voor het afstellen van de vering & Oosterveens Racing voor het lenen van de bandenwarmers!! Top! Ook alle supporters bedankt , erg bedankt voor jullie aanwezigheid!

De volgende wedstrijd zal op 27 april (Koningsdag) gereden worden en is wederom op het TT circuit in Assen!

Tot dan!!