Raceverslag Oschersleben – back in business

Vorige week donderdag zijn we afgereisd naar het Duitse circuit voor de 7e en 8e race in de ProCup600.

Vrijdag begon de dag met een vrije training , gevolgd door 2 kwalificaties en aan het eind van de dag de 1e race. De training werd vooral gebruikt om weer te wennen aan de lay-out van het circuit. S’ochtends begon de dag ook zeer fris, wat niet ten goede kwam voor het gevoel op de motor. Op de baan was weinig grip en de motor voelde ook nog verre van perfect. Gelukkig liep de temperatuur snel op en konden we in de eerste kwalificatie met wat aanpassingen aan de vering en de bandenspanning al snel een heel goed tempo pakken. Gedurende de 1e kwalificatie wist ik het tempo goed op te bouwen en was halverwege de kwalificatie bezig aan een zeer sterke ronde. De eerste twee sectoren waren enorm sterk, maar op het eind van het rechte stuk achterop de baan verloor het achterwiel bij het aanremmen vanaf circa 220 km/h contact met het asfalt met als gevolg dat ik er bijna met een highsider afgegooid werd. Ik wist hem op te vangen maar moest rechtdoor de grindbak in. Doordat de snelheid nog dermate hoog was moest ik in het grind enorm hard remmen om niet frontaal in de bandenstapel te belanden. Hierdoor kwam ik helaas ten val. Nadat ik met de ambulance naar het medisch centrum werd gebracht op het circuit kon ik mijn weg gelukkig weer vervolgen. De schade aan de motor viel gelukkig ook ontzettend mee en bracht geen gekke reparaties met zich mee.

In de tweede kwalificatie wist ik niet echt goed in mijn ritme te komen, en mede door de drukte op de baan (omdat we gecombineerd waren met een 1000 cc klasse) kon ik geen 1 snelle ronde rijden. Startplek: 12.

De eerste race was aan het eind van de middag. Omdat ik wat problemen kende met het aanremmen werd besloten de vering  aan de achterzijde wat zachter te zetten zodat het achterwiel eerder grip zou pakken beter zou ‘volgen’. Deze aanpassingen pakten in de eerste race erg goed uit. De motor voelde veel stabieler bij het aanremmen en de klachten die ik had in de kwalificaties waren verdwenen. De race verliep erg goed. Ik kwam goed uit de startblokken maar kwam halverwege de wedstrijd een beetje klem te zitten achter een andere coureur. Ik was op veel gedeeltes van de baan sneller alleen wist niet een goed moment te vinden om hem in te halen waardoor ik de aansluiting met de top 6 verloor. In de laatste 2 rondes wist ik de motor erlangs te prikken, en wist in de laatste ronde nog een plek te winnen; P9! Met dit resultaat was ik opzich erg tevreden, maar ik had het gevoel dat er nog wel wat meer in zou zitten.

De volgende dag begon met een korte en natte warm up. Hierin ben ik heel even de baan opgegaan om een nieuwe regenband in te rijden, voor het geval het s’middags tijdens de race zou gaan regenen.

De start van de 2e race verliep iets te goed. Doordat het licht lang op rood bleef staan liet ik de koppeling te snel opkomen waardoor ik iets eerder dan gewenst van mijn plek was. Gelukkig bleef dit onopgemerkt waardoor ik aan een tijdstraf ontkwam, het mag een keer meezitten ;-). In de openingsfase van de race had ik iets te lang nodig om in een echt snel ritme te komen. Ik werd in de openingsfase door een aantal directe concurrenten ingehaald en ze wisten en gaatje te slaan van een seconde of 8. Ik wist me terug te vechten in de race en wist met een aantal mooie inhaalacties al weer wat plekjes te winnen.  Ik kwam in een leuk duel met Michael Mijnten. In de laatste rondes wist ik hem met een goed geplande inhaalactie te passeren maar helaas kon ik mijn lijn niet vasthouden ik ging ik wijd. Hierdoor kon verloor ik de aansluiting. Ik wist in de laatste ronde nog mijn achterstand weg te poetsen en in de laatste bocht nog een coureur te passeren. Wederom een P9! Eindelijk weer een uitstekend resultaat, dikke punten…..maar vooral:  heel erg veel plezier gehad in de wedstrijd!

Met de uitslagen van de wedstrijden in Oschersleben is de strijd voor plek 5 t/m 12 weer helemaal open en is er nog steeds hoop op een top 6 finish in het kampioenschap. Daarvoor moet er echter nog steeds een sponsor gevonden worden , want met het huidige budget moet ik de wedstrijd in September aan me voorbij laten gaan.