Raceverslag Dijon ét Prenois : This is what racing is all about

Raceverslag Dijon ét Prenois 

Afgelopen donderdag en vrijdag werden op het tropisch hete circuit van Dijon ét Prenois de 5e en 6e race van het seizoen gereden. Afgelopen woensdag waren wij al in de auto gestapt voor de trip richting het Franse circuit. De verwachtingen voor deze races waren erg laag , gezien het feit dat het circuit voor mij volledig onbekend terrein was.

Toen we s’avonds aankwamen op de paddock zag ik direct al dat het circuit toch behoorlijk anders was dan gedacht. Met name de hoogteverschillen (welke op geen enkel filmpje / foto goed te zien is ) bleken toch veel groter dan gedacht.

Tijdens de eerste dag werden de vrije training en 2 kwalificaties verreden. Ik gebruikte deze dag vooral om de baan te leren kennen en te zoeken naar de snelheid en het juiste gevoel. De baan overtrof al mijn verwachtingen. Met de hoogteverschillen en enkele blinde bochten was elke sessie een feest om te rijden: wat een gave en snelle baan!! Maar tijdens deze kwalificaties werd ik ook geconfronteerd met de ‘gebreken’ van mijn oudere machine.  Het immense lange rechte stuk bleek zwaar in mijn nadeel , aangezien de topsnelheid van de andere , modernere 600 cc motoren , een stuk hoger lag. Desalniettemin wist ik tijdens de 1e kwalificatie naar een voorlopige 4e tijd te rijden. In Q2 wou en kon ik deze tijd zeker verbeteren, maar door een foutje in de tijdwaarneming van de organisatie werd Q2 al na 4 rondes afgevlagd. Hierdoor kon ik geen snellere tijd meer neerzetten. Gezien het feit dat onze race gecombineerd werd met de ProCup 600 en de SportCup 1000 mocht ik de volgende dag vertrekken van de 10e startrij.

Raceday!! 

Tropische weersomstandigheden tijdens de wedstrijddag. Met een  temperatuur van 36 graden was het zaak om vooral goed te eten en heel , heel erg veel te drinken. Tijdens de korte warm-up van 10 minuten was het gevoel wederom goed. Beetje bij beetje werd ik sneller en sneller en begon ik de baan beter te kennen. 

Tijdens de 1e wedstrijd startte ik zeer matig. Ik verloor een aantal plaatsen en kwam direct in een groepje terecht waar ik niet tussen wilde zitten. Ondanks dat het tempo goed was en mijn rondetijden netjes waren, had ik niet het gevoel dat het lekker ging. Racen gaat niet alleen om snelle rondetijden kunnen zetten , maar ook om inhalen en tactiek. Iets waar ik nog veel winst kan halen. Ik besloot de 12 rondes durende wedstrijd uiteindelijk met een verdienstelijke 4e plaats. Ondanks dat dit natuurlijk een prima resultaat is , overheerste bij mij het gevoel dat er veel meer inzat dan de vierde plaats. Ik besloot voor mezelf de 2e race anders in te delen, en vooral proberen gebruik te maken van mijn sterke punten , de 1e sector van het circuit. Hier bleek ik in de eerste race veel sneller dan de rest. 

Race 2: 

De 2e race was ik veel beter weg , sterker nog , ik was fantastisch weg , zoals het hoort!! Ik reed met veel meer lef en wilde er alles aan doen om uit het gedrang te blijven. Ik opende de race furieus en liet elke concurrent achter me. Ik had het gevoel dat ik tijdens deze race naar de hoogste trede kon rijden! Mijn jacht op de nr 1 was geopend … totdat…. race incident en een rode vlag!!! Einde wedstrijd… een valpartij zorgde ervoor dat er een herstart plaatsvond. In de pitstraat kon ik bij het team van Oosterveens Racing team een korte stop maken. De motor werd gekoeld en ik kon even snel wat drinken. Bij de herstart bleek dat ik weer gewoon vanaf de 4e plaats moest vertrekken. Al het harde werk was teniet gedaan met een rode vlag.. maar goed , dit hoort allemaal bij het racen! 

De herstart verprutste ik volledig. Wederom slecht weg, en ik kwam weer in het gedrang te zitten. Totaal onnodig!! Ik was kwaad op mezelf. Kwaad dat ik de herstart zo verprutst had en dat de ogenschijnlijke goede uitgangspositie van de openingsfase weggegooid had. Gelukkig wist me hier op tijd over heen te zetten en met alles wat ik had vocht ik mezelf terug naar voren. Toen ik de finishvlag zag had ik absoluut niet in de gaten wat mijn eindpositie was vanwege het gecombineerde deelnemersveld met de ProCup 600 en de SportCup 1000. Ik reed enigszins teleurgesteld de uitloopronde uit , terug naar de paddock. Daar bleek tegen alle verwachtingen in dat ik op de 3e plek geëindigd was!!! 1,8 seconden achter de nr 1 : Kai Güster , en 0.040 seconden achter de nr 2: Jorg Nijssen. En dat met een snelste ronde rijd van 1.31,801! 

Opluchting overheerste en ik mocht wederom naar het podium!! Een grote verrassing gezien mijn debuut op dit fantastische Franse circuit.

Met deze 4e en 3e plaats maak ik tevens een forse sprong in het kampioenschap, en sta ik voorlopig op de 3e plek!!!! We blijven vechten en hard werken, en wie weet waar dit eindigt!! 

Ik wil alle supporters die naar Frankrijk gekomen zijn bedanken voor hun support !! Super jongens !! 

Big thanks aan al mijn sponsoren!! 

#Lexact ICT

#Bouwman Aanhangwagens

#Timmerbedrijf Postma

#Oosterveens Oliehandel 

#Oosterveens Racing Team

#Club van 50

 

De volgende wedstrijd is op 17 & 18 augustus op het Duitse circuit Oschersleben , maar het is nog maar de vraag of we hier bij kunnen zijn (financiële omstandigheden en privé omstandigheden ; iets met een baby die op komst is). Zodra ik meer weet informeer ik jullie hierover !!