Raceverslag Dijon et Prenois – fall seven times, stand up eight

Raceverslag race 5/6 Dijon et Prenois:

Afgelopen vrijdag en zaterdag zijn we naar Frankrijk afgereisd voor de buitenlandse wedstrijden op het bloedsnelle en uitdagende circuit van Dijon. Vorig seizoen bleek dat de baan me ontzettend goed lag en wist ik een podiumplek te behalen. Daarom keek ik ook ontzettend uit  naar de twee wedstrijden.

Vrijdag begon de dag met een vrije training. Zoals bekend was het in heel west europa snikheet en ook hier was dit niet anders. De temperatuur liep al snel op tot 39 graden. Ook de baantemperatuur was met 56 graden ontzettend hoog. Tijdens de eerste training kregen we gelijk een technisch probleem. Na 4 rondes viel op het eind van het rechte stuk bij een snelheid van +- 250  km/h  de motor ineens uit. Ik kon gelukkig de motor veilig aan de kant zetten. Eenmaal afgesleept bleek in de pitstraat dat mijn accu oververhit was geworden. Het testpaneel was gesmolten en de accu dood. Gelukkig kon ik bij RR Motorsports een nieuwe halen waardoor de motor weer gereed kon worden gemaakt.

Q1: De eerste kwalificatie begon erg goed en ik had al snel een goed tempo te pakken. Naarmate ik het tempo opvoerde kreeg ik echter te maken met gripproblemen aan de achterkant , wat werd veroorzaakt door een te hoge bandenspanning. De immens hoge temperaturen stuwden de spanning na 1.85 zo bleek na de kwalificatie, veel te hoog dus. Hierop besloten we Q2 met een spanning van 1.35 de baan op te gaan.

Q2: de tweede kwalificatie verliep heel erg goed. Ik wist een snelle ronde van 1.29,7 op de klok te zetten , maar liefst 2 seconden sneller als mijn snelste ronde vorig jaar. Desalniettemin liet ik op 2 gedeeltes van het circuit echt wel wat liggen, waardoor er voor mijn gevoel echt wel wat meer in had gezeten. De 1.39,7 bleek goed voor een 4e tijd, vlak achter de top 3. Ready to race!!

De volgende dag bleken de omstandigheden volledig anders. S’nachts trokken er forse regen en onweers buien over en s’ochtends bleek dit weinig anders. Daarnaast was het ook bijna 20 graden koeler als de dag ervoor. De race dag begon met de warm up van circa 10 minuten. Hierdoor konden we een aantal rondjes maken om het gevoel op een natte baan wat te krijgen. Aan het eind van de ochtend begon het weer op te drogen en heel af en toe licht te spetteren, DIT MEEN JE TOCH NIET!! Begint die ellende weer opnieuw. Circa 40 minuten voor de race besloot ik te kiezen voor de regensetting. Circa 10 minuten voor de start begon het te regenen! En wat was ik hier blij mee!!!

Ik kende een uitstekend start in de eerste race. Ik wist me direct te nestelen achter de top 3 en had een goed tempo te pakken. De top 3 reed na een aantal rondes een tempo wat ik niet wist te volgen. Hierdoor kwam ik in duel met een drietal coureurs om de 4e plek. Hier werden onderling een aantal mooie duels uitgevochten en er werd op het scherpst van de snede gereden. Na een ronde of 8 merkte ik aan mijn motor dat hij zich steeds anders begon te gedragen. De voorkant van de motor voelde ik steeds meer instabiel worden. Een highsider maakte bijna een eind aan de race , maar ik wist in het zadel te blijven zitten en de motor op te vangen. De rondes hierop werd het gevoel minder en minder, waardoor ik ook in de strijd om de 4e plek moest afhaken. De laatste rondes was het afzien en werd ik uiteindelijk nog door Kai Guster gepasseerd. Ik besloot de race als 7e.

Eenmaal terug in de pits bleek al snel duidelijk waar de problemen vandaan kwamen. De vorkpoot bleek te lekken aan de linkerzijde, en fors ook! Ik kon werkelijk waar niet geloven wat ik zag. De olie zat op mijn banden en mijn remschijf…. Pffff, nog geluk gehad ook…

Op de paddock werd nog even kort getest of ik mogelijk nog kon starten maar dit bleek valse hoop. Bij het inveren van de motor perste de olie zich aan de onderkant van de vorkpoot eruit en kwamen we tot de conclusie dat het weekend er vroegtijdig opzat. Wat een enorme domper!!! Alle voorbereidingen, alle moeite, het herstellen van de blessure, 1800 km rijden in 2 dagen… en dan dit…. Even geen woorden meer voor!

De gifbeker blijkt heel erg groot voor dit seizoen en dit frustreert enorm, ik laat elke wedstrijddag nog steeds progressie zien , maar de resultaten blijven uit door pech en mechanische defecten. Met name dit laatste zorgt ervoor dat de rest van het seizoen momenteel onzeker is. De financiële middelen zijn met nog 5 races te gaan zodanig klein dat er eerst op hele korte termijn naar sponsoren gezocht moet worden om het seizoen af te kunnen maken! Desalniettemin ga ik er alles aan doen….. maar dit kan niet zonder financiële hulp! Een bijdrage doen kan via onderstaande link:

https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek/?id=2NjcEdM1S36SyDN3aj6yVQ

We blijven vol goede moed, ondanks de tegenslagen…. Fall seven times , stand up eight!

Rik