Raceverslag 501 KM van Assen

Op zaterdag 14 juli 2018 stond de 501 km van Assen op het programma. 

Met wederom warm en stralend weer, waren de omstandigheden voor deze race uitstekend. In tegenstelling tot vorig jaar , waar de meeste circuitdagen miezerig en niet altijd even mooi waren, zijn de weergoden ons dit jaar prima gezind. 

Gezien de kwalificatietijden (Q1: 20 min , Q2: 60 min , Q3: 30 min ) werd besloten om de eerste kwalificatie allemaal heel kort de baan op te gaan. Q2 zou gereden worden door Johnny en mij, en in de laatste kwalificatie mocht Bart zijn kunsten laten zien. Voor Johnny en Bart was de kwalificatie een hoogtepunt. Persoonlijke records sneuvelden en door beide mannen werd voor het eerst onder de 1.50 gereden!!! Deze uitermate knappe prestatie zorgde ervoor dat we konden starten vanaf de 28e plaats. Ik kwam tijdens de kwalificatie niet aan een snelle tijd, vanwege het feit dat ik met banden reed waar het beste allang vanaf was. 

Na enig teamoverleg werd besloten dat ik de start mocht doen. We hadden afgesproken dat we (+-) om het half uur zouden wisselen.

Na de rijders bijeenkomst in het media centrum , waarin ons de gedragsregels nog even op het hart gedrukt werden (gezien het enorme deelnemersveld)  konden we ons rond de klok van 14:30 uur opmaken voor de start. Met vele toegestroomde supporters was de sfeer fantastisch en de pitbox was afgeladen vol met belangstellenden. Iets voor de klok van half 3 maakte ik me klaar voor de start. Ik merkte dat ik behoorlijk zenuwachtig was. Mijn voorbereiding was vanwege een matige kwalificatie al niet perfect geweest, en de gedachte dat ik met de allerbeste coureurs van Nederland op de baan stond deed ook wel het een en ander met de zenuwen ;-). Na de opwarmronde kon ik me gaan opstellen voor de ‘Le Mans start’. Mijn motor werd vastgehouden en ik liep naar de andere kant van de baan. Ik zat eigenlijk wat te wachten op iets van een ‘countdown’, maar voor dat ik het doorhad liep Henny (de starter van de 501) al met z’n Nederlandse vlaggen te zwaaien. Ik reageerde erg traag en rende naar mijn motor. Ondanks dat hij direct aansloeg kreeg ik hem niet direct in de eerste versnelling. Hier was een 2e ferme trap voor nodig. Met 56 man op de haarbocht af met 200+ km/h deed wel iets met mijn gevoel. Het enige wat ik dacht was: met de start win je niks , gewoon de eerste rondes rustig beginnen en dan opbouwen. Maar daar kwam ik gewoonweg niet aan toe. In zo’n ontzettend sterk veld is er geen tijd voor ‘rustig opbouwen’. De opening van de wedstrijd was voor mijn gevoel een chaos. De een na de andere crash in het veld zorgde voor veel vertraging en ‘neutralisatie’ situaties (Dit houdt simpelweg in dat je rustig moet rijden en de onderlinge afstand gelijk moet houden, zodat de Marshalls de baan weer vrij kunnen maken.) Dit alles zorgde ervoor dat ik absoluut niet in mijn ritme kon komen. Na ongeveer 30 minuten kwam ik de pitstraat binnen en gaf ik het stokje/transponder over aan Bart. Bart wist daarentegen veel sneller een goede pace te vinden en wist plek na plek voor ons te winnen. Nadat hij zijn rondes gereden had was het de beurt aan Johnny. Ook Johnny begon sterk en begon ronde na ronde sneller te rijden, totdat…… ja… totdat…. Bij het insturen van de haarbocht verloor Johnny de voorzijde met een schuiver tot gevolg. Gelukkig reageerde Johnny erg adequaat en is hij nadat hij zijn motor snel gecheckt had direct de pitstraat ingereden. Zo bleef het tijdverlies enigszins beperkt. Ik stond tijdens deze valpartij net wat water te lozen totdat ik ineens geschreeuw hoorde vanuit de box dat Johnny gevallen was en ik weer klaar moest staan! Snel klaarmaken dus, en iets eerder dan gepland de baan weer op. Gevoelsmatig ging mijn 2e sessie een stuk beter. Ondanks dat ik nog steeds niet aan mijn rondetijden kwam die ik kan rijden kon ik nu wel redelijk stabiel 55’ers en 56’ers rijden. Aan het einde van deze 2e stint merkte ik dat ik een beetje begon te verzuren. Daar waar ik normaal circa 14 rondes in een wedstrijd rijd, had ik nu inmiddels bijna 27 rondes op de teller staan. Wederom was het aan Bart om mij af te lossen en wederom wist Bart met strakke rondetijden van 52’ers , 53’ers en 54’ers weer een aantal plaatsen te winnen. In de pitbox bleek dat de schade van Johnny gelukkig meeviel. Hij was medisch (gelukkig!) goedgekeurd en ook zijn motor mocht na een technische keuring de baan weer op! Dit was een meevaller , aangezien we alle mankracht konden gebruiken om de race goed uit te kunnen rijden. Want ook de fysieke gesteldheid van Bart begon na de 2e sessie zichtbaar minder te worden ;-).  Na de 2e stint van Johnny, ook een stint met een aantal crashes op de baan werd besloten om de resterende 22 rondes nog te verdelen over mij en Bart.  Nadat Johnny de pitstraat binnen kwam begon ik aan mijn laatste rondes. Tijdens deze sessie was wel het meer overleven was dan hard rijden. Rondetijden kwamen niet meer onder de 1.56 en de focus en het lichaam werden minder en minder. Desalniettemin kon ik onze positie vasthouden en was het aan Bart om de race uit te rijden. Bart wist met een uitstekende laatste stint ons team naar een 32e plaats te finishen. Een resultaat , waar we gezien het wedstrijdbeeld , trots op kunnen zijn. 

Mijn speciale dank gaat uit naar iedereen die ons deze dag meegeholpen en aangemoedigd heeft!! Ontzettend bedankt hiervoor!

Ook wil ik iedereen bedanken die gedoneerd heeft aan het Tony Boering Event. Het eindbedrag van 645,- euro is een heel mooi bedrag en zal door het TBE aan het KWF worden overgedragen!! TOP!!! 

Voor mij persoonlijk was dit een hele mooie ervaring. Het was totaal anders dan een wedstrijd in het ONK. Het niveau tijdens de 501 bleek ontzettend hoog.  Voor mij valt er nog steeds heel veel te leren, daar kwam ik ook tijdens deze race weer achter. Maar deze ervaring zijn we weer mooi rijker en nemen we mee naar onze volgende ONK wedstrijd. Daarvoor reizen we volgende week woensdag af naar Frankrijk, naar het circuit van Dijon et Prenois!! 

 

 

met dank aan :

  • TIMMERBEDRIJF POSTMA
  • BOUWMAN AANHANGWAGENS
  • OOSTERVEENS OLIEHANDEL
  • OOSTERVEENS RACING 
  • LEXACT ICT 
  • CLUB VAN 50