Raceverslag 3: hard work pays off!! #P3

Onder prima weersomstandigheden stond gisteren , zaterdag 16 juni 2018 de 4e OW CUP race op het programma.

Omdat ik de vorige wedstrijd aan me voorbij moesten laten gaan , heb ik 28 mei nog een trainingsdag gereden om na de valpartij in de vorige race weer wat ritme op te kunnen doen. Deze trainingsdag werd afgesloten met een nieuw PR en ik ging dan ook met een goed gevoel richting deze race.

Met een volledig vernieuwde motor, en in een nieuwe opvallende kleurstelling begon ik om 10:09 aan de eerste kwalificatie. Deze ging alles behalve vlekkeloos. Ik had wat problemen met het gevoel aan de voorkant, en had het idee dat de motor de bochten wat wijd uit liep. Ook de achterband, welke bijna volledig versleten was hielp niet mee aan een goed gevoel. Q1 heb ik dan ook iets eerder afgebroken om grotere problemen te voorkomen. Met een snelste tijd van 1.57.142 stond ik op dat moment op een voorlopige 8e startplek.

Na de 1e kwalificatie probeerden we met behulp van Zweitze Rooske, een betere setting te vinden voor Q2. Ook werd er weer een goede achterband gestoken met hulp van Oosterveens Racing, waarvoor dank!

In Q2 was het gevoel veel beter, ik kon een lekker ritme pakken en de problemen waar ik in Q1 last van had waren als de sneeuw voor de zon verdwenen . Ik kon het tempo gedurende de sessie steeds opvoeren en reed ronde na ronde snellere tijden. Bij terugkomst in de paddock bleek dat ik een snelste tijd had gereden van 1.53,858!! 2 seconden onder mijn snelste tijd, en dus wederom een dik persoonlijk record. Deze tijd bleek goed voor de eerste startrij, op de 2eplaats!!!!

De aanvang van de race was pas om 16:34 uur. Na een lange middag van wachten konden we ons om 16:15 uur eindelijk gaan klaarmaken. Na de opwarmronde zocht ik mijn positie op de startgrid, front row! Toch wel gaaf ;-).

Mijn doel tijdens de wedstrijd was om vooral niet te forceren en vooral mijn eigen wedstrijd te rijden. Belangrijk was om goed te starten omdat de concurrentie vlak achter me erg groot was. Bij het uitgaan van het rode licht was ik direct weer erg goed weg!! Door de haarbocht sloot ik direct achter de nummer 1 aan. Ik pakte direct de juiste lijnen en wist direct een erg goed tempo te pakken. Ik zag al vrij snel dat mijn voorganger, Reinier Saris, een flinke maat te groot was en al snel een aardig gat sloeg. Ik bleef gefocust en merkte dat ik de eerste ronden erg goed doorkwam. Voor mijn gevoel reed ik erg constant en poetste ik nagenoeg foutloos ronde na ronde weg. Ik merkte dat ik de kop er gewoon goed bij had en erg geconcentreerd reed , iets wat de vorige race keer nog ontbrak. Met nog circa 4 ronden te rijden merkte ik dat ik een beetje begon te verslappen. De concentratie werd iets minder, mede ook omdat ik geen enkel idee had wat zich achter mij afspeelde. ik merkte dat ik mijn laptimer behoorlijk miste. ik had dan ook geen idee hoe het ging. Ik kon hier amper over nadenken tot ineens, Kai Guster , mij vlak voor de Bult ineens voorbij kwam. Ik schrok hier even van en werd direct wakker geschud. doorknallen!!! Het is nog niet over! Je bent zo dichtbij het podium. Ik merkte dat ik in de bochten wel sneller was dan Kai, maar op de rechte stukken bleef hij maar bij me weglopen. Uiteindelijk besloot ik in mijn hoofd, gezien de vermoeidheid, om niet meer actief te gaan jagen op die 2e plaats.

Ik weet me in de 2 slotrondes te herpakken. In de allerlaatste ronde zat Jorg Nijssen nog in mijn nek , en probeerde me in de allerlaatste bocht nog voorbij te komen. Ik wist zijn actie te pareren en knalde met veel meer exit snelheid de GT-bocht uit richting de finishvlag!! BAAMMM!!!! Geflikt!!Gewoon een podiumplaats! 3e! Wat was dat een geweldig gevoel!!

Na de uitloopronde parkeerde ik de motor in het ‘Parc Ferme’. Ik kon nog niet helemaal geloven dat het was gelukt en vroeg nog aan de organisatie of het echt wel klopte! Maar het klopte toch echt!

Ik werd gehuldigd op het podium onder toeziend oog van alle toeschouwers en supporters, en uiteraard: met bijbehorende champagne! Man, wat smaakt dat lekker… en wat smaakt dit naar meer…. Veel meer!

Alle supporters bedankt voor jullie komst en support!! Speciale dank aan Zweitze Rooske voor het helpen bij het vinden van de juiste afstelling. Marald Timmer, mijn technicus en rechterhand!! Top! Teamwork!!

En natuurlijk, onmisbaar , mijn sponsoren :

Timmerbedrijf Postma
Oosterveens Oliehandel
Bouwman Aanhangwagens
Lexact ICT
En natuurlijk de Club van 50 !!!!

De volgende competitiewedstrijd zal in Frankrijk worden gereden op het circuit van Dijon et Prenois, maar eerst volgt op 14 juli nog de loodzware en spectaculaire 501 van Assen. We hopen dat jullie dan allemaal weer aanwezig zijn om ons aan te moedigen!!!