Raceverslag 2 : ‘Rookies mistake’

Afgelopen vrijdag 27 april stond de 2e race van de SportCup 600 op het programma.

De dag begon vrijdag behoorlijk vroeg. Iets na de klok van 9’en stond de eerste vrije training op het programma. Met een buitentemperatuur van circa 9 graden waren de omstandigheden verre van optimaal om een goede sessie af te werken. Ook een vermogensdip bij 9000 tpm en onregelmatig lopen van de motor droeg niet bij aan het juiste gevoel. Dit werd gelukkig snel verholpen omdat bleek dat er een ontluchtingsslangetje van de tankdop in de knel was geraakt.

Tijdens eerste kwalificatie was de temperatuur op de baan al enigszins beter waardoor er al een stuk harder gereden kon worden. Ik besloot me tijdens deze sessies vooral te richten op de strubben, omdat deze bocht nog de nodige aandacht behoeft. Dit resulteerde tijdens de kwalificaties in een rondetijd van 1.56,350 in Q1. In Q2 kon daar nog iets vanaf: 1.56,035. Wederom een dik PR. Deze tijden resulteerden uiteindelijk in een 7e startplek op de grid.  Ik was uiteraard super tevreden en voelde dat er in de race een goed resultaat gehaald kon worden.

Na een goede maaltijd en de support van de aanwezige fans kon ik me weer gereed gaan maken voor de race! Vlammen!

Wederom wist ik erg goed te starten en kwam ik zeer goed van mijn plek. Bij het naderen van de haarbocht pakte ik wederom de lijn aan de buitenkant (iets wat me vorige keer goed bevallen was) en kon op deze manier direct al 2 plekken winnen!! 5e!!  Kort achter de nr. 4 in de wedstrijd kreeg ik door dat ik sneller was dan hem, en dat ik snel mijn slag moest slaan om zo wellicht in de buurt te kunnen blijven van het podium!

In ronde 3 kwam ik met veel snelheid de Madijk bocht uit richting de Ossenbroeken. Ik zag dat mijn voorganger een ‘iets’ wijdere lijn pakte en ik besloot hem binnendoor te prikken! Bij het vinden van deze juiste lijn merk ik dat ik net iets teveel snelheid heb en ik heel licht moest corrigeren. Ik besluit de actie (in een split second) door te zetten en moet de motor nog platter gooien om het te kunnen halen…. maar ik voel het al…. .. te plat… te gretig…. Tot ziens voorkant….. ik glij met een aardige gang over het asfalt de grindbak in! Daar lig ik dan!! Weg topklassering… weg punten… nada..niks..noppes…. Zodra ik tot stilstand kom besef ik direct hoe dom ik ben geweest.  ‘A rookies mistake’ .

Ik had veel meer geduld moeten hebben en veel beter moeten kijken waar mijn sterke punten lagen ten opzichte van de nr. 4. Ik had het beter moeten timen , de inhaalactie beter moeten voorbereiden…. afijn…  Its all in the game. Als ik beter wil worden moet je een keer op je bek gaan, weten waar de grens ligt, en vooral leren van de fouten. Dit weet ik en dat besef ik, maar dit voelt wel erg zuur… Er had gewoon een topresultaat ingezeten vandaag!

Gekeken naar de schade valt het gelukkig mee. Alle kleding is intact en heeft zijn werk goed gedaan. De herstelwerkzaamheden aan de motor beginnen z.s.m. en we gaan ons weer voorbereiden voor de volgende race. Dit zal in juni pas weer zijn. De race van mei moeten we aan ons voorbij laten gaan vanwege een bruiloft van mijn zwager. Om ritme te blijven houden zal er nog wel een trainingsdag ingepland worden!

Met dank weer aan alle supporters voor het aanmoedigen en de hulp! Toppie!

En speciale dank aan alle sponsoren:

 

TIMMERBEDRIJF POSTMA

BOUWMAN AANHANGWAGENS

OOSTERVEENS OLIEHANDEL & OOSTERVEENS RACING

LEXACT ICT

CLUB VAN 50 !!

zonder jullie is dit niet mogelijk!!

 

Tot snel! 🙂